Landsinformation Indien

Jämförelse av temperaturer

 JanFebMarsAprMajJunJulAugSepOktNovDec
New Delhi202434273938353433322822
Stockholm-2-13815192019181062

Statsskick:

Parlamentarisk demokrati: förbundsrepublik (29 delstater, 6 unionsterritorier, nationellt huvudstadsterritorium Delhi). Indiens statschef är Pranab Mukherjee.

Huvudstad:

New Delhi (ca 16,3 miljoner invånare)

Religion:

Hinduism (ca 80,5 %), islam (ca 13,4 %), kristendom (ca 2,3 %), sikhism (ca 1,9 %) samt buddhism, jainism, parsism m.fl.

Språk:

Hindi och engelska som landets officiella språk samt 21 ytterligare officiella språk.

Klimat:

Monsun (juli till september), varm torrperiod (april till juni); mer utpräglade årstider i norr.

Elektricitet:

Växelström med 220-250 V, 50 Hz. Adapter behövs.

Lokal tid:

På sommaren är skillnaden mot Sverige +3,5 timmar och på vintern +4,5 timmar.

Telefon:

För att ringa från Indien till Sverige slå landsnummer 0091. För att ringa från Indien till Sverige slå först landsnummer 0046. Slå sedan riktnumret utan 0.

Land och människor:

Med ungefär 1,25 miljarder invånare är Indien världens näst befolkningsrikaste land. Befolkningstillväxten är så hög att Indien håller på att avlösa Kina som befolkningsrikaste land. I Indien brukar man inte ge kvinnor handen när man hälsar. Man hälsar med “Namaste!“ och knäpper händerna. Dessutom brukar män och kvinnor inte visar kärlek till varandra offentligt. I Indien ger man normalt dricks. På samma sätt som i USA är det en del av inkomsten i serviceyrken. Dessutom symboliserar dricksen ett erkännande för servicen som har utförts. För hotellstäderskan kan man lämna ca 5 SEK per natt. På restauranger eller för taxi är ca 10 % av beloppet på notan brukligt. I affärer ger man ingen dricks. På gruppresor är det lämpligt med ca 30 SEK per dag och person för reseledaren, och för busschaufförer 15 SEK per dag och person. Men självklart bestämmer var och en själv om och hur mycket man ger i dricks.

Mat och dryck:

Man äter framför allt ris och olika sorters tunnbröd (chapati, roti, naan) samt linser. Det finns många olika specialiteter med olika kryddor i olika regioner. I Indien brukar man inte använda bestick. Man äter med högerhanden. Det betyder dock inte att gaffel och sked inte finns alls. Resenärer kan ändå använda dem.

Inresebestämmelser för svenska medborgare:

Svenska, norska, finska och danska medborgare måste skaffa visering/evisering före ankomst till Indien. Att vistas i Indien utan giltig visering är olagligt och påföljden kan bli böter och/eller fängelse. Kontakta indiska ambassaden i Stockholm gällande visering. (https://indianvisaonline.gov.in/visa).
Ansökan om e-viseringen måste göras tidigast 120 dagar och senast 4 dagar innan inresan. För ansökan skall svenska pass vara maskinläsbara, gälla i minst 180 dagar efter det planerade datumet för inresan och ha minst två blanka sidor. E-viseringen ger rätt till en enda inresa och är giltig i 30 dagar fr.o.m. ankomsten i Indien. Du kan även ansöka om viseringen på Indiens ambassad. En lista med viseringscentrum hittar du här: https://www.indianembassy.se/. Vi rekommenderar att du ansöker om visumet på nätet innan resan, eftersom du behöver de exakta flygtiderna om du ansöker om visumet vid Indiens ambassad. Vi kan inte garantera att dessa uppgifter meddelas i tid. Har du frågor gällande din indiska visering när du är i landet, kan du kontakta ditt lokala http://www.boi.gov.in.
Vid resor till Indien med charterflyg måste man resa ut från Indien med samma charterbolag.
Om man förlorar sitt ordinarie pass kan ett nytt provisoriskt pass ansökas på Sveriges ambassad eller konsulat och därefter måste man ansöka om ett utresetillstånd (Exit visa) hos den indiska myndigheten “The Foreigners Regional Registration Office“ (FRRO). Att erhålla utresetillstånd kan ta upp till en vecka.
Ambassaden rekommenderar därför att man innan avresa från Sverige ordnar en kopia av pass och indisk visering, samt efter inresa i Indien även tar en kopia av den indiska inresestämpeln, för att underlätta handläggningen vid en eventuell förlust av passet. En bra idé är att skanna/fota dessa dokument och spara dem i ditt eget e-postarkiv/mobiltelefon och på så sätt ha handlingarna tillgängliga under hela resan.
Det kan finnas särskilda bestämmelser om vad som gäller din resa till Indien, som tullbestämmelser och lokala lagar. Kontrollera därför innan avresa med https://www.indianembassy.se/ indiska ambassaden vad som gäller.
• Danska pass skall ha två blanka sidor och vara giltiga i minst 4 månader efter att viseringen som ansöks går ut.
• Norska pass skall ha två blanka sidor och vara giltiga i minst 6 månader efter utresan.
• Finska pass skall ha två blanka sidor och vara giltiga i minst 6 månader efter det planerade datumet för inresan.
Turistviseringen gäller i max 6 månader fr.o.m. ansökan och kan inte förlängas.
Handläggningstiden för kompletta ansökningar som lämnas in vid disken på ambassadens viseringscentrum är ca 5 arbetsdagar för svenska pass och ca 10 arbetsdagar för icke-svenska pass. Handläggningstiden för ansökan som skickas via post är minst 10 arbetsdagar. För medborgare i andra länder rekommenderar vi att man frågar om de gällande inresebestämmelserna på Indiens ambassad (https://www.indianembassy.se/).
TSS Travel Service Scandinavia AS ansvarar inte för fullständighet och aktualitet av webbsidornas innehåll.

Reseledning:

De reseledarna är mycket välutbildade och kommer att informera utförligt om landet, människorna, historian, kultur etc. och bistå med råd och dåd i alla organisatoriska angelägenheter. De kommer att hjälpa till med rumstilldelningen och ser fram emot att få hälsa er välkomna på den inledande informationen. Där får du reda på allt som är värt att veta och nyttig information för genomförandet av hela resan. Det finns anledning att glädja sig: Vi har satt samman ett omväxlande program med otaliga höjdpunkter, som ger dig möjlighet att uppleva Indiens kultur och varierade landskap och få reda på mycket om landet och människorna. Din resa inkluderar redan många tjänster. Om du vill går det att berika semestern genom att välja extra tjänster:
Kulturpaket: I paketet ingår alla inträden och guidade turer vid sevärdheter på engelska enligt program samt de tre spännande utflykterna “Indisk folklorekväll med åkning i kamelvagn och folkdans Rajasthan“, “Rikshatur i Jaipur“ och “Båttur på Picholasjön“: endast 1990,– SEK per person.
Matpaket: I paketet ingår komfortabel halvpension, d.v.s. 11x riklig middag: endast 1490,– SEK per person.

Valuta/banker/kreditkort:

Indiens valuta är den indiska rupien (INR). 1 INR = 100 paise. Kurs (november 2018): 1 SEK=8,00 INR; 1 INR = 0,2 SEK.
I Indien brukar man kunna ta ut pengar från bankomater med bankeller kreditkort som tillhör Maestro-systemet. De flesta banker i Indien kräver dock en avgift på mellan 15 SEK och 100 SEK. Din bank kan också kräva en avgift. Fråga din bank med vilka indiska banker den samarbetar, för att få reda på vilka avgifter som tillkommer. För kreditkort tillkommer även en transaktionsavgift. Från vissa bankomater kan man ta ut endast 20000 rupier, andra har en högre gräns. I centrala delar i städer och större orter brukar det finnas gott om bankomater som är tillgängliga dygnet runt. Det rekommenderas dock att resenärer tar ut ett tillräckligt stort belopp från en bankomat direkt efter ankomsten för att undvika att få slut på kontanter. Man kan växla pengar på de internationella flygplatserna och på stora banker. Banker brukar vara öppna mån-fre kl. 10.00-14.00 Spara alltid kvittot.

Tullföreskrifter:

Införsel: Utländska kontanter över 5000 USD och värdefulla föremål (t.ex. videokameror) måste deklareras vid inresan. Införsel av guldmynt och -tackor, vapen och porr är förbjuden. Införsel av den indiska valutan är också förbjuden.
Utförsel: Det är förbjudet att exportera skinn av fridlysta djur och växter. Dessutom är det förbjudet att exportera den indiska valutan. Resenärer som bryter mot tullreglerna kan häktas vid utresan. För att få mer tullinformation angående införsel av varor, kontakta semesterlandets ambassad. Endast där får du rättsligt bindande information. Tullreglerna för Sverige hittar du på Tullverkets hemsida http://www.tullverket.se.

Landspecifika säkerhetstips:

Resenärer uppmanas att undvika folksamlingar, iaktta stor försiktighet och informera sig om det aktuella läget innan och under resan. Lokala myndigheters rekommendationer måste följas. I Indiens turistområden är risken för utländska turister att utsättas för våldsbrott mer eller mindre låg. Resenärer bör dock alltid vara mycket försiktiga. Framför allt i Rajasthan och Goa har många turister drabbats av välorganiserade bedrägerier, t.ex. vid inköp av smycken.

Särskilda straffrättsliga föreskrifter:

I Indien straffas innehav av droger strängt. I de olika indiska delstaterna gäller olika regler för köp och förtäring av alkohol. I vissa delstater är t.ex. alkohol endast tillåten för medicinisk användning. Förseelser kan straffas mycket hårt. Det rekommenderas att resenärer informerar sig om vilka regler som gäller för köp och förtäring av alkohol i respektive delstater. Homosexuella relationer är olagliga. Homosexuella livspartners rekommenderas därför att förhålla sig diskret i offentligheten. I Indien är innehav och användning av satellittelefoner olagliga och straffas.

Medicinsk information:

1177 Vårdguiden rekommenderar att du ser över ditt vaccinationsskydd före resan och kompletterar det om det behövs (http://www.1177.se). Som resevaccination rekommenderas hepatit A och tyfoidfeber.
Diarré: Diarré kan undvikas med rätt förfarande. Några grundläggande regler är: Filtrera kranvatten antibakteriellt eller koka det, drick endast drycker i originalförpackning och använd endast dricksvatten för att borsta tänderna och tvätta livsmedel. Kött bör genomkokas eller -stekas och bör inte ätas rått.
Infektionssjukdomar: Prata med en medicinsk rådgivare eller en specialistläkare för resemedicin om möjliga infektionssjukdomar innan din resa till Indien.
Malaria: Förutom på höjder över ca 1500 meter finns en medelhög malariarisk året runt i Indien. Antalet malariafall ökar framför allt under regntiden. I Indien drabbas även de stora städerna. Framför allt i Mumbai och Delhi har antalet malariafall ökat de senaste åren.
Sjukdomen kan bryta ut även flera veckor eller månader efter vistelsen och sprids av den nattaktiva, blodsugande Anophelesmyggan. Om du skulle få feber under denna tid, måste du säga till din läkare att du har varit i ett malariaområde. Prata med en specialistläkare för tropikmedicin/resemedicin om valda läkemedel och deras individuella dosering innan du tar dem. Det är bra att ta med ett förråd som räcker för nödsituationer, men generellt rekommenderas det inte att använda läkemedel i förebyggande syfte. I Indien finns dessutom risken att man köper förfalskade läkemedel. På grund av infektionsrisken i samband med myggor rekommenderas följande för alla resenärer i de drabbade områdena:
• Ha på dig ljusa kläder som täcker hela kroppen (långbyxor, skjortor med långa ärmar).
• Framför allt på natten: Använd myggmedel (malaria) flera gånger på alla utsatta kroppsdelar.
• Sov under ett myggnät om det behövs.

Sjukvård:

I stora delar av landet är sjukvården bristande och brukar inte motsvara den europeiska standarden med hänsyn till medicin, hygien, teknik och organisation. Framför allt på landsbygden kan språkbarriären vara ett stort kommunikationshinder. I stora städer brukar sjukvården inom alla specialistområden vara bra eller mycket bra och därmed mycket dyrare. Innan behandlingen måste man oftast erlägga en hög handpenning. Vid allvarliga sjukdomar eller om intensivvård behövs, kan detta belopp snabbt överskrida en resenärs budget.
Det är inte säkert att verksamma läkemedel är tillgängliga överallt, och att det finns en obruten kylkedja. Det rekommenderas att resenärer tar med tillräckligt stora mängder av läkemedel för regelbundet behov och medför ett läkarintyg som bekräftar att de behöver dessa läkemedel. Framför allt i små apotek säljs ofta förfalskade produkter istället för riktiga läkemedel. Framför allt kroniskt sjuka människor och de som behöver vård måste vara medvetna om hälsoriskerna som en resa till Indien innebär.
Kunder måste säkerställa att deras fysiska och psykiska skick är lämpligt för den utvalda resan. De måste informera sig om den fysiska rörligheten och mentala hälsan som resan kräver.

Alla uppgifter med reservation för eventuella fel/datum: juni 2019


Tillbaka till Information & tips

Förstoring: