16.10.2019

RSD:s guider – proffs med hjärta och sinne

Vad är det som gör RSD:s guider så unika? Varför är det just de som står för den höga kvalitén på studieresor som arrangeras av RSD, moderbolaget till TSS?
Deras magiska formel lyder: stor kompetens + mycket medmänsklighet = starka personligheter. Så tar de hand om resenärerna på bästa möjliga sätt.
Vi har pratat med några av våra 500 kollegor som jobbar som guider världen runt. De har svarat på våra frågor och talat om för oss vad de uppskattar med TSS och sina resenärer samt vilka krav de ställer på sig själva.

Vad strävar RSD:s guider efter?

På sina turer vill våra guider förmedla kunskaper på ett pedagogiskt sätt, alltid finnas där för resenärerna, känna deras entusiasm, skratta tillsammans med gästerna och ibland till och med fixa en liten fest för nygifta resenärer.

Adil Boughaleb är guide på våra gruppresor i Marocko. Han förklarar:

„Vi gör mer än att bara tala och leda. Vi vill vara gästernas första kontaktperson i samtliga ärenden. Och det kräver inte bara kunskap och erfarenhet, utan också mycket engagemang och tålamod.“

Lalit Aryatilake, guide i Sri Lanka, berättar hur detta engagemang kan se ut i vardagen:

„Efter incheckningen brukar jag stå kvar vid hotellreceptionen en halvtimme. Och om en gäst kommer med något önskemål, gör jag allt jag kan för att hjälpa hen.“

RSD:s guider försöker lösa livets alla problem. Glömt glasögonen, tappat bort passet eller råkat ut för någon helt annan malör? Guiden fixar det direkt.

Dilem Emin på Norra Cypern berättar:

„Jag minns en kvinnlig resenär från England som hade tappat bort sitt pass. Vi gjorde en förlustanmälan och åkte till ambassaden för att skaffa ett provisoriskt pass. Det blev lite hektiskt, men hon hann med hemflyget. Hon var så tacksam att hon grät. När jag flög till England tog hon emot mig på flygplatsen. Och då var det hon som guidade mig.“

RSD:s guider är välutbildade proffs med mycket yrkeserfarenhet. Många av de har studerat på högskola, t.ex. historia, språk- och litteraturvetenskap, arkeologi eller turism. Naturligtvis talar de både resenärernas och semesterlandets språk. Ett exempel är vår israeliska guide Danny Tamuz som talar tyska, engelska, hebreiska och arabiska.

Vad ska RSD:s gäster ta med sig hem från resan?

Varenda engagerad RSD-guide försöker att se till att resenärerna har en härlig semester med unika upplevelser.

Till exempel Charlotte Schweickerdt, RSD:s inhemska guide i Sydafrika:

„Jag blir rörd varje gång jag ser hur exalterade mina resenärer blir när vi åker till Kruger nationalpark och de ser sina första elefanter eller lejon. Och när de häpnar över magiska Blyde River Canyon och njuter av vår mat och gästfrihet. När en resenär berättar för mig att hen har blivit kär i Sydafrika, vet jag att jag har lyckats helt och hållet som guide.“

Andreas Foundoulis och İrini Kastellianaki, guider på Kreta, säger:

„När vi avslutat dagens utflyktsprogram och vi ser gästernas strålande leenden, vet vi att det har varit ytterligare en härlig dag för dem.“

Vad tycker våra guider bäst om med RSD:s resenärer?

De uppskattar hur välinformerade och välförberedda RSD:s gäster är när de åker på sina resor. Deras intresse att lära känna semesterlandet och dess befolkning. Den trevliga stämningen i RSD:s resgrupper. Att RSD:s gäster helt enkelt är sympatiska resenärer. Guiden Charlotte Schweickerdt från Sydafrika förklarar:

„Jag gillar att arbeta med erfarna människor för jag lär mig alltid något av dem. För mig är de jordens salt. De är gäster som har jobbat hårt för att komma fram dit de är idag.“

När resenärerna tackar sina guider för deras engagemang, uppskattas det väldigt mycket. Guiden Dilem Emin på Norra Cypern blir rörd av den ärliga uppskattningen:

„Jag kommer aldrig att glömma hur hela gruppen sjöng för mig i amfiteatern i den antika staden Soli på sin sista semesterdag!“

Och vår kinesiska guide Tiejun Sun skildrar:

„När man verkligen har ansträngt sig, får man mycket beröm från gästerna. När man tar farväl, har de förberett en fin låt eller en dikt eller de kramar en helt enkelt. Jag blir så glad för det. Då vet jag att de flyger hem med ett leende på läpparna.“ 

Varför uppskattar våra guider RSD?

RSD har en central ledning, pålitliga partners och en mycket bra infrastruktur på samtliga destinationer. Med denna konsekventa strategi skapar RSD en professionell och kollegial miljö för sina guider. Det möjliggör ett problemfritt och harmoniskt samarbete.

RSD:s guider uppskattar att samarbeta med en stark partner som har gott renommé som researrangör på plats. De tycker om att RSD ser till att de är delaktiga och välinformerade om nya händelser. De litar på teamwork och den professionella organisationen i semesterregionerna. Det gäller även när oväder eller olyckor kräver snabba reaktioner och perfekt koordination. Så kan de bokade programmen genomföras trots svåra omständigheter. Gästernas trygghet har alltid högsta prioritet.

Recep Yavuz är VD på NBK-Touristic i turkiska Antalya. Han koordinerar många RSD-guiders arbete, bl.a. på Cypern. Proffsen vet av många års erfarenhet:

„Vi måste räkna med allt från dåligt väder till flygförseningar. Speciella team planerar programmet för varje dag. Bussarna har exakta tidtabeller. Det planeras även hur lång tid varje resgrupp tillbringar på museum eller båtturer. Vi har en lösning för alla oförväntade situationer som t.ex. ett missat flyg. Vi har aldrig haft en gäst som har missat hela resan.“

Många av våra guider känner att de är en del av „RSD-familjen“ som de kan lita på. Guiderna tycker om att RSD:s resenärer kommer från många olika länder. De är välinformerade och nyfikna. De uppskattar och värdesätter att vi tar bra hand om dem. För våra guider är det lätt att förstå varför många av gästerna är stamkunder, människor som reser över hela världen med RSD och som kommer hem med glada semesterminnen.


Tillbaka till översikten

Förstoring: