Rekommendation av resor Europa Asien Amerika Afrika

13.03.2024

„Vi har redan rest med TSS 26 gånger !“

En spontan intervju med de mest lojala kunderna hos resegruppen TSS:

Kundnöjdheten med RSD-gruppen, som även TSS tillhör, är mycket hög. Majoriteten av våra gäster reser med researrangören om och om igen. Varför är det så? Vad är det som särskilt imponerar på våra resenärer? Vi talade med ett par som har rest med oss inte mindre än 26 gånger under de senaste tio åren. De är våra mest lojala kunder.

Det vältränade pensionärsparet har också ett mycket rikt liv i Tyskland. Med barn och barnbarn, vänner, sportig cykling och kultur. Under många år var de dock tvungna att kärleksfullt ta hand om sin svärmor, så semester var uteslutet, på sin höjd några dagar hemma på „balkongen“.

Efter sin svärmors död upptäcker de två av en slump gruppens resebroschyr. Den var bifogad i en medlemstidning från Röda Korset. De läste den med nyfikenhet, blev imponerade av resmålen och fann att förhållandet mellan pris och prestation var helt unikt. “ Vi upptäckte en sensationellt billig Lyciaresa där“, säger de, „Vi bestämde oss: Låt oss prova – det kan inte gå fel!“

Det var så denna långvariga, nära relation med RSD som deras uppskattade researrangör började 2013. De reste med oss till exempel till Marocko och Sydafrika, på en flodkryssning till Sankt Petersburg och Andalusien, till Irland eller Normandie. Efter varje semester, berättar de, sammanställer de en omfattande fotodagbok över sina reseupplevelser: „På så sätt kan vi återuppleva de många fantastiska semesterintrycken senare.“

De har aldrig ångrat någon av sina många resor. De har aldrig blivit besvikna, snarare tvärtom: „Flyg och hotell, de lokala utflykterna och naturligtvis reseledarna: Allt var alltid bra, perfekt organiserat och alltid pålitligt.“

Att känna sig väl omhändertagen och omhändertagen när man reser i okända omgivningar är mycket viktigt för våra gäster. „Särskilt när oväntade problem uppstod upplevde vi att TSS-resegruppen alltid löste dessa problem snabbt och bra och helt enkelt ställde upp för sina gäster.“ Reseledarna talar alltid det lokala språket och är – som t.ex. i Turkiet – utmärkta natur- och kulturkännare. De utbyter telefonnummer med resegruppen så att de och deras gäster alltid kan kontakta varandra i en nödsituation. När en medresenär till exempel drabbades av diskbråck i Indien 2018 fanns reseledaren omedelbart till hands. Researrangören tillhandahöll omedelbar medicinsk behandling och konstant personlig vård på det lokala sjukhuset. Kvinnan kunde återvända till resegruppen tre dagar senare och njuta av resten av sin semester.

Eller i Rom 2022, när en medresenär gick vilse i närheten av Colosseum. Reseledaren och busschauffören kände till området, gav sig genast iväg för att leta efter den försvunne mannen och hittade honom snabbt igen. Situationer som denna, berättade vårt par för oss, gav oss känslan: „Oavsett vad som händer kan du lita på researrangören.“ Även under Normandie-dagarna efter besöket på den unika Mont-Saint-Michel. Ett annat par gick ombord på fel buss för att fortsätta sin resa och var till en början rådvilla. Det var inga problem. „Reseledarna ringde upp dem, visste var de var och sa: ‚Stanna bara där, vi hämtar er direkt‘!“

Vad våra mest lojala kunder egentligen inte gillar: komplicerade researrangemang, osäkerhet på semesterorten, att behöva oroa sig för hotell eller hyrbilar, att ta reda på när och var man kan göra olika sightseeingturer. „TSS tar hand om allt detta åt oss. Vi bokar ett allroundpaket, vi behöver inte bekymra oss om någonting. Vi åker bara iväg, lämnar vardagen bakom oss och njuter av semesterdagarna i fulla drag!“

För att göra denna njutning ännu mer perfekt drar de nytta av de många alternativen på plats: „Vi bokar nästan alla extra utflykter som är möjliga.“ Deras motto: „Om vi ska bo på fantastiska platser, då vill vi se alla höjdpunkter. För vad skulle Kappadokien vara utan en fascinerande ballongfärd? Eller Kruger National Park utan en äventyrlig jeepsafari?“

Så det är inte konstigt att våra uppskattade gäster kan berätta för oss om otaliga extraordinära upplevelser och äventyr. De tänker tillbaka på strålande väder under sin Hurtigruten-kryssning längs Norges kust 2023: „Kaptenen seglade in i den smala Trollfjorden – helt fantastiskt. Vi hade strålande solsken vid Nordkap, och det var i slutet av september!“ De flög över Niagarafallen i en helikopter. I Himalaya fick de kliva in i flygplanets cockpit – med en spektakulär utsikt över Mount Everest. År 2018 reste de till toppen av världens högsta byggnad, Burj Khalifa, i Dubai. Även i Dubai, på Burj Al Arab, ett av världens lyxigaste hotell, satt de mysigt i baren och njöt av utsökta cocktails. Och på kvällen, över en middag eller en trevlig pratstund med andra resenärer, delade de med sig av sina erfarenheter från dagen.

Reseledarteamet är alltid föremål för minnen från våra mest lojala kunder. Det är inte bara dessa kollegors expertis. Det är också deras engagemang och uppfinningsrikedom när det gäller att få ut det bästa av gästernas semester. Till exempel på den underbara Yangtze-kryssningen i Kina. Under ett båtstopp tog den kinesiska kollegan med våra semesterfirare till bönder som skördade mispel. Och vi fick veta att många av de entusiastiska gästerna ville vara med direkt. Sedan i Indien, gratis mat till de fattiga i ett Sikh-tempel. Vår lokala reseledare hade använt sina personliga kontakter för att visa sin resegrupp detta rörande hjälpprogram. „Var 30:e minut fick 500 nya människor mat – helt otroligt“, minns vårt beresta par.

Och vilka planer har de? De berättar för oss: I höst står Istanbul & Egeiska havet på deras semesteragenda, följt av studieresan till Sri Lanka med en strandförlängning. Och i april ser de verkligen fram emot Jordanien. Den här gången på inbjudan av researrangören – vårt lilla tack för deras underbara kundlojalitet med 26 semesterresor redan genomförda.


Tillbaka till översikten